Arkiv: 2004

Öppna för bloggen

2004-10-28 | Kommunikation

En blogg är ett sätt att kommunicera på nätet, internt eller externt. Den är enkel att hantera, har oftast en personlig röst och fyller en viktig funktion som spridare av kunskap.
Bloggar - en förkortning för “webblogg” - är ett sätt att skriva och förmedla tankar, information och tips. Kort sagt ett sätt att kommunicera med […]

Folktandvården Skåne bäst på webbtexter

2004-10-18 | Kommunikation

Använd rätt ton till målgruppen, förenkla och våga välja bort information. Med ett direkt och personligt tilltal lyckades Folktandvården i Region Skåne med sina webbtexter.
Alla som känner till landsting och offentlig verksamhet vet att det inte alltid är så enkelt med kommunikationen med det omgivande samhället. Som ett led i att förbättra och stimulera informationsverksamheten […]

Uppgraderad vägledning för offentliga webbplatser

2004-08-27 | Kommunikation

Den uppdaterade vägledningen för 24-timmarswebben har varit efterlängtad inom den offentliga sektorn. Nu finns det genomarbetade riktlinjer för att skapa tillgängliga och användbara webbplatser.
Den nya vägledningen följer ett webbprojekts olika delar, från förstudie och analys till produktion och utvärdering. Vägledningen har även fått ett mindre tekniskt språk och har anpassade avsnitt för IT-strateger, informatörer, designers […]

Bra rutiner viktigast i nyhetsjakten

2004-08-26 | Webbpennans artiklar

Nyheter finns överallt. Men som webbredaktör måste du jobba snabbt och effektivt. Därför är det klokt att regelbundet kolla ett fåtal snabba och pålitliga “nyhetskällor” där du finner mycket information som passar din webbplats.
Mycket snabba nyhetskällor är till exempel de stora tidningarnas webbplatser, bland andra Dagens Industri, Svenska Dagbladet och Aftonbladet. De har också bra […]

Ska saker vara snygga eller användbara - eller både och?

2004-08-05 | Webbpennans artiklar

Det finns en fara i att underskatta vikten av skönhet när man sysslar med användbarhet. Det slår Donald Norman fast i sin nya bok Emotional design.
En vacker form gör nämligen oss användare mer positivt sinnade, vilket i sin tur ökar vårt tålamod och vår förmåga att lösa problem.
Donald Norman, professor i datavetenskap och psykologi, är […]

Bättre bilder på webben - perspektiv, komposition och sammanhang

2004-06-01 | Bild & form

Varför fungerar en bild bättre än en annan? En förklaring är att vi tolkar bilder olika: det en tycker är helt rätt, tycker någon annan är platt, plumpt eller bara fånigt. Att välja rätt bild är ett hantverk där övning ger färdighet.
Detta är fjärde och sista delen i Webbpennans serie om bilder på nätet.
Läs den […]

Gerry McGovern: Bra webb kräver tid och planering

2004-05-25 | Digitala medier

Att skapa innehåll av hög kvalitet och att kommunicera det på rätt sätt är en process som måste få ta tid. Först då kan content management bli en strategi för framgångsrik webb.
Det säger Gerry McGovern, webbexpert och författare, i en intervju med Webbpennan.
Ser du några särskilda trender inom content management?
Jag tror att en av […]

Så bygger du en stor webbplats - testning, premiär och vidareutveckling

2004-05-12 | Webbpennans artiklar

Du har tagit dig igenom projektstart, struktur, teknikval, formgivning och produktion. Nu kommer nästa viktiga del - att inte ha premiär! Istället ska sajten testas både framlänges och baklänges.
Detta är den fjärde och sista delen i Webbpennans serie om hur man bygger en stor webbplats.
Läs del ett om projektstarten.
Läs del två om struktur och […]

Bättre bilder på webben - policy användbar vägledning

2004-04-13 | Bild & form

En bildpolicy är ett bra verktyg för att få ordning på dina bilder på webben. Men även arbetet med att ta fram själva policyn är nyttigt; du tvingas ta ställning till olika frågor.
Denna tredje del i Webbpennans serie om bilder på nätet ger tips om vad en bildpolicy kan innehålla.
Läs den första artikeln: Bättre bilder […]

Så byggs en stor webbplats - form och produktionsstart

2004-03-19 | Webbpennans artiklar

Webbplatsens form är inte bara en snygg yta. Tvärtom. En riktigt bra form fungerar som riktigt bra filmmusik - den märks inte. När formen sitter är det så dags för den mest intensiva fasen: produktion.
Detta är den tredje delen i Webbpennans serie om hur man driver ett stort webbprojekt.
Läs del ett om projektstarten.
Läs del två […]