Arkiv: 2002

Steg för steg - så skapar du ett effektivt nyhetsbrev

2002-12-12 | Språk & språkråd

Nyhetsbrev kan vara din bästa chans att locka läsarna på din webbplats till återbesök. En chans att skapa relationer.
Men nyhetsbrev kräver en tydlig strategi. Du måste veta vad du vill och ta ställning till flera viktiga frågor. Vi ger dig en checklista för planeringen av ett nyhetsbrev.

Prenumeranter på ditt innehåll guld värda

2002-11-21 | Kommunikation

Det är både enklare och billigare att behålla de kontakter - de läsare - du har, än att få nya. Ett nyhetsbrev via e-post kan vara den perfekta lösningen för att behålla dem.
Ändå är det fortfarande allt för få webbplatser som tar chansen. De missar helt enkelt en av den publicistiska erfarenhetens viktigaste lärdomar: Läsare […]

Uppskattad författare berättade om värdefullt webbinnehåll

2002-11-13 | Webbpennans artiklar

- Dina läsare vill veta vad du tycker. De vill inte bara mötas av möjligheten att läsa tusentals sidor. De vill att du visar dem vad som just nu är viktigast för dem att läsa. Det sa Gerry McGovern, författare till Content Critical, vid ett seminarium i Stockholm den 11 november. Föredraget kretsade kring redaktören […]

Skapa bättre PR på nätet

2002-10-22 | Webbpennans artiklar

Internet har revolutionerat PR-arbetet. Kommunikationen är snabb, interaktiv och billig. Du kan prata direkt med målgruppen, få respons och sedan anpassa samtalet efter mottagarens unika behov. Det låter som en våt dröm för den moderna kommunikatören, eller hur? Tyvärr stämmer verkligheten inte alltid med Kommunikationshandbokens ABC.
Många företag får problem med sin kommunikation på webben. Och […]

Låt nyheter vara nyheter

2002-10-03 | Webbpennans artiklar

Nyheterna på din webbplats kan vara väldigt effektiva. Regelbunden publicering ger en förstasida som förändras. Sättet att berätta skapar förtroende. Allt under förutsättning att dina nyheter är just nyheter - något som är ovanligt, oväntat, nära och betydelsefullt.
Många webbplatser och intranät arbetar aktivt med nyheter. Nyheter har blivit lösningen på webbredaktörens mardröm, den statiska förstasidan. […]

Bli trovärdig och läsvärd med kundernas berättelser

2002-09-08 | Webbpennans artiklar

Om du är riktigt bra på något - säg det inte själv. Låt någon annan säga det, och förbättra såväl trovärdighet som läsvärde.
På webben kan du dessutom arbeta mer fler och bättre integrerade kundröster än i något annat medium.
“Success stories”, “testimonials”, kundröster. Kärt barn har många namn men principen är den samma, att låta andra […]

Investor Relations på webben - dialog och enkelhet

2002-08-16 | Digitala medier

Webben är en självklar kanal för kommunikation med aktieägare och analytiker, det som brukar kallas Investor Relations (IR). Men precis som med annat innehåll på webben måste finansiell information vara anpassad till mediet.
Ta chansen att informera, engagera och diskutera med de människor som betyder så mycket för ditt företags framgång. Få 6 tips för en […]

Retoriken ger arbetsmetod för dina webbtexter

2002-07-30 | Webbpennans artiklar

Få människor har varit så genomtänkta kommunikatörer som retorikerna i det antika Grekland och romarriket.
Ingen detalj lämnades åt slumpen - och som ett tecken på att webbplatser bygger på en lång kommunikativ tradition, är det slående hur bra den retoriska arbetsmetoden fungerar också för dagens webbtexter.
Genom internet kommunicerar vi snabbare, enklare, oftare och mer individanpassat […]

Interaktivitet skapar affärer, visar svenskt företag

2002-06-18 | Webbpennans artiklar

Interaktivitet på webben är inte bara en kul grej. Rätt använd skapar interaktiv webbkommunikation direkt affärsnytta.
Resultatet kan bli ett starkare varumärke, bättre produktutveckling och ökad kundlojalitet. Bolåneinstitutet SBAB är ett exempel på hur en långt driven kommunikativ webbplats går hand i hand med affärsidén.
Framgångarna för exempelvis Lunarstorm har visat att dialog och kommunikation i […]

Kommunikatören ska vara chef för webben

2002-05-29 | Kommunikation

Många yrkesgrupper behövs för en bra webbplats. Skribenten, teknikern, designern, affärsutvecklaren och gärna också bibliotekarien för att strukturera materialet. Men ingen av dem ska vara ytterst ansvarig för en webbplats. Chef för webben måste en kommunikatör vara - den person som kan se och använda webben som ett kommunikativt medium.
Jag var nyligen ordförande […]