Arkiv: 2001

Ut ur dimman. Redaktörens behov av statistik

2001-12-10 | Webbpennans artiklar

Tänk dig en dagstidning där redaktionen vet exakt vilka artiklar som läses, i vilken ordning och hur länge. Tänk dig att de dessutom får veta vem som rekommenderat läsaren tidningen och var läsarna stöter på problem.
Och allt i realtid, precis när det händer. En chefredaktör skulle hoppa högt av lycka.
Du kan sitta lugnt. Detta kan […]

Textlängd på webben - glöm den gamla regeln

2001-11-26 | Webbpennans artiklar

Du har säkert hört påståendet: “På webben ska du bara skriva 50 % av vad du skulle skrivit för tryck”. Glöm det. Nu. Att ange en procentsats är omöjligt och inte ens pedagogiskt. Det motverkar sitt syfte och bygger på den felaktiga synen att en text = en sida.
Det är dags att göra upp med […]

Bildarkiv på ett par dagar - så gör du

2001-11-12 | Bild & form

“Vi måste ha fler bilder på nätet.” “Visst sjutton hyrde vi en fotograf som tog bilder på ledningsgruppen i våras - var finns de bilderna nu?”
Känns frågorna igen?
Ta då hjälp av våra råd och skapa ett enkelt bildarkiv för din webbplats.
Många webbplatser och framför allt intranät är i dag tunga på information. Publiceringstempot är högt […]

Fem smarta sätt att använda PDF

2001-10-29 | Digitala medier

Adobes PDF-format är en lysande uppfinning. Det ger oss ett alternativ för situationer där webbens vanliga sidor inte räcker till. Men vi kan använda det bra eller dåligt ur ett kommunikativt perspektiv. Webbpennan reder ut när PDF-filer är ett bra val.
[Exemplen i artikeln är o-länkade pga att refererat material förändrats]
PDF (Portable Document Format) är ett […]

Tips för bättre samhällswebbplatser - exemplet Barncancerfonden

2001-10-01 | Webbpennans artiklar

I november delas Svenska publishing-priset ut i tio olika klasser, bland annat samhälleliga webbplatser. En av de nominerade webbplatserna är Barncancerfonden. Här skriver den huvudansvarige för uppbyggnaden, Benke Carlsson från Journalistgruppen, om arbetet. “Det handlar om konsten att sätta rätt innehåll i rätt sammanhang” menar han, och ger oss sju tips för bättre webbplatser.
[Barncancerfonden — […]

E-böcker på gång också för information och nytta

2001-09-03 | Digitala medier

E-böcker har hittills varit ett format för skönlitteratur. Men nu börjar det också dyka upp exempel på mer praktisk användning av e-boken.
— Det är på gång. Vi har precis hjälpt Ericsson med att bygga upp en mall för att göra e-böcker, servicemanualer för deras servrar, säger Thomas Lindblad, förlagschef på Bokförlaget Serum.
Enligt eLib är en […]

Total interaktivitet - webbplatser där besökaren kan ändra allt

2001-08-22 | Digitala medier

Det låter som ett skämt. En webbplats där alla besökare kan publicera, ändra eller ta bort texter. Och inte bara i ett avgränsat forum, utan på hela webbplatsen. Men det är inget skämt. Det är en mycket levande form av publicering på webben - som kan visa sig intressant för många företag och organisationer.
Om du […]

Länkar passar bäst i löpande text, visar ny forskning

2001-08-05 | Skriva för webben

Var länkar ska placeras är en omdiskuterad fråga bland webbskribenter. Sist på sidan, i brödtexten, bredvid texten…? Nu finns det forskning som visar att det mest uppskattade alternativet är i den löpande texten.
Forskningen är gjord vid Software Usability Research Laboratory och presenteras i senaste numret av Usability News. Det forskarna jämfört är fyra olika placeringar […]

Checklista för genomgång av din webbplats

2001-07-12 | Webbpennans artiklar

På sommaren minskar antalet besök kraftigt på de flesta webbplatser. Vi må leva i ett informationssamhälle, men än så länge är folk vettiga nog att byta den flimrande skärmen mot solens sköna strålar… Dra ner på ambitionen att skapa nytt material och ägna i stället tid åt att “renovera” innehållet på dina sidor. Vi ger […]

Människor kommunicerar — inte företag och besökare

2001-06-16 | Skriva för webben

Webben handlar om kommunikation. Inte information, nyheter eller varumärkesbyggande - även om det är vanliga och fullt legitima sätt att använda detta kommunikativa medium. Så vad är då kommunikation? I sin mest grundläggande form är det samtalet mellan två människor. Och i det svaret hittar du en hemlighet bakom en kommunikativ och framgångsrik webbplats.
[Vissa exempel […]