Arkiv: 2000

Kommunicerar du effektivt? Testa din webbplats

2000-11-08 | Användbarhet

På den nyligen avslutade Internet World-mässan i Stockholm fanns bl.a. ett företag som säljer användbarhetstester. Säljarens svar på min fråga om de mäter innehållets och textens användbarhet får nog betraktas som ett olycksfall i arbetet:
“Ja, vi testar webbplatser för dyslektiker och andra som behöver lätt svenska”.
Det är flera år sedan t.ex. Jakob Nielsen kunde visa […]

Ge besökarna en chans att vara aktiva

2000-10-17 | Kommunikation

Det sägs ofta att det viktigaste är att tänka på målgruppen. Vad vill de ha? Hur betydelsefullt detta än är, glöm inte bort vad du vill med din webbplats. Ge sen besökaren en chans att göra det du strävar efter.
[Exemplen i artikeln är o-länkade pga att refererat material förändrats]

Mobilt internet - en mardröm det går att vakna upp ur

2000-09-25 | Webbpennans artiklar

Vid en första anblick ser det ut som en mardröm för webbskribenten: mobilt internet. Minimala skärmar, urusel bandbredd, små redigeringsmöjligheter och dessutom ska informationen fram till en läsare som kanske står i kö på en flygplats.
Fast fullt så illa är det inte.

Pålitlighet och sakkunskap grunden för trovärdighet på webben

2000-09-11 | Kommunikation

Att skapa trovärdighet är en av webbskribentens och -designerns viktigaste uppgifter. Det vet vi. Men vi vet egentligen ganska lite om vad som påverkar vår trovärdighet, vad som gör oss mer eller mindre trovärdiga i besökarens ögon. Just detta undersöker ett forskningsteam vid Stanford University och resultaten hittills kan direkt användas i det dagliga skrivandet på webben.

Gamla vanor största problemet när texter webbanpassas

2000-08-29 | Kommunikation

Att webbanpassa texter skrivna för tryck är minst lika vanligt som att faktiskt skriva för webben. Råden för bra webbtext är de samma - men alla texter går inte att anpassa och gamla vanor skapar problem. Det säger författaren till “Writing for the Web”, Crawford Kilian, i en intervju med Webbpennan.

Stilguide sätter standard för din webbplats

2000-08-14 | Bild & form

Med en stilguide (styleguide) kan du skapa en sammanhållen webbplats även om ni är flera som publicerar texter på den. Att göra en stilguide kräver en del arbete, men väl gjord kan den spara mycket tid - och irriterande inkonsekvenser.

Språknämnd ger rekommendationer för webbtext

2000-07-20 | Webbpennans artiklar

I den nya upplagan av “Svenska skrivregler” finns första gången råd och rekommendationer om hur webbtexter ska skrivas. Webbpennans besökare känner igen råden, och generellt är intrycket positivt: Webbtexter lyfts genom skrivreglerna fram som något annat än text för tryckta medier.
Vilket de ju är.

Löftesrik digital typografi

2000-07-05 | Bild & form

600 år efter sin födelse hyllas Johannes Gutenberg. I boken “1000 Years, 1000 People” utsågs han till årtusendets man. Födelsestaden Mainz slår under parollen “Gutenberg 2000″ fast att för mannen vars idé var grundstenen för den moderna civilisationen krävs ett årslångt firande.

Några få sekunder räcker

2000-06-16 | Webbpennans artiklar

Vi vet att webbsurfare generellt sett är otåliga. En undersökning pekar på att den tid de ger en webbplats kan räknas i sekunder - och Webbpennans experiment visar att det kan vara tillräckligt för skribenten.
Hur otåliga är webbsurfarna? Egentligen? Det lätta svaret är att ingen
vet. […]

Innehåll en industri på uppgång

2000-06-01 | Kommunikation

En smula i det tysta sker ett uppvaknande. Det var inte bara att lägga ut de glättiga reklambroschyrerna på nätet, eller lita till de vanliga marknadsföringsknepen. Webben talar sitt eget språk. Så parallellt med IT-avdelningarnas jakt efter framtidens trådlösa internet, eller vad som just nu är “hetast”, koncentreras mer av både uppmärksamhet och resurser på webbens innehåll.